Blink groep 3/4

Op school werken we met Blink in combinatie met Thinking4Learning. Blink vormt daarbij een leidraad voor de onderzoeklessen. 

 

Bij het thema gezellige tradities voeren we de zelfbedachte gezellige tradities van de leerlingen uit. Omdat de leerlingen het soms wat moeilijk vinden om te bedenken wat ze willen doen, hier eventuele suggesties die haalbaar zijn en niemand op kosten drijven: 

De complimenten kerstbal: 

Een groepje leerlingen mag iedere ochtend vijf minuten eerder in de klas komen om de complimenten kerstbal in een laatje te stoppen. De leerling die de bal in het laatje vind mag niets zeggen en geeft de hele dag door complimenten aan anderen. Het groepje leerlingen wat het organiseert begeleid aan het einde van de dag dat de andere leerling raden wie de complimenten kerstbal had. Bespreek van te voren als leerkracht wel wat goede complimenten zijn; tien keer per dag horen dat je goed kunt voetballen is niet echt een meerwaarde. 

Secret Santa - complimenten variant: 

Een groepje leerlingen organiseert het trekken van lootjes in de groep. Zij maken de lootjes en delen deze uit. De opdracht die erbij hoort is dat je de leerling die je getrokken hebt stiekem af en toe een compliment geeft. Dit is natuurlijk niet heel moeilijk te raden dus om het moeilijker te maken kun je zeggen dat de leerling die het vaakst verkeerd word genoemd word bij het raden op het eind een extra mooi compliment verdient. (Zo gaan leerlingen elkaar meer complimenten geven, zelfs aan niet getrokken lootjes en is het aan het einde moeilijker te raden wie wie had getrokken). Laat de leerlingen die dit onderdeel bedacht hebben, het laatste onderdeel van het spel leiden. Bespreek van te voren als leerkracht wel wat goede complimenten zijn; tien keer per dag horen dat je goed kunt voetballen is niet echt een meerwaarde. 

Kerstballen versieren: 

Laat een groepje leerlingen het kerstballen versieren leiden. Lever als leerkracht de materialen aan, maar laat het groepje zelf bedenken hoe de kerstbal of met welke techniek gemaakt moeten worden. De leerlingen maken op een of twee middag(en) de kerstballen en kunnen deze daarna in de klassenboom hangen.

Pyjama/ onesie ochtend op de laatste dag voor de vakantie: 

Dit is natuurlijk niet meer dan een mededeling. Maar de manier waarop deze mededeling gedaan word kan natuurlijk wel door een groepje leerlingen ingevuld worden. Doormiddel van zelfgemaakte flyers die in de tas mee naar huis gaan, een parro berichtje met een pamflet gemaakt door het groepje leerlingen of eventueel een uitnodigingsfilmpje, kan een groepje leerlingen hier volledig een eigen draai aan geven. 

Kerstkaart tijdscapsule:

Laat een groepje leerlingen de groep aansturen dat zij een kerstkaart gaan schrijven voor een jaar later (is wel de voorwaarde dat de leerkracht kan realiseren dat de kaarten een jaar later worden uitgedeeld). Kerstkaarten kunnen daarbij zelfgemaakt worden, maar leg de focus bij de boodschap op de kaart. Zeker in groep 3 is dit nog moeilijk, maar in groep 4 kan dit echt al een mooi concept zijn. 

Groepsfoto kerststijl: 

Laat een groepje leerlingen foto's maken van de andere leerlingen en henzelf met kerstprops (goedkoop te bestellen maar ook leuk om zelf te laten maken). Als de leerlingen in groepjes van twee of drie gefotografeerd worden kan de leerkracht deze vervolgens rond knippen of in Canva in een ronde lijst plaatsen en uitprinten om er kerstballen van de maken. Laat het groepje leerlingen een kerstboom op het raam schilderen en plak de 'in onderdelen groepsfoto' kerstballen erop op het raam.

Kerstverhalen voorleesochtend: 

Laat een groepje bedenken welke boeken in de klas of groep doorbrekend voor kunnen worden gelezen. Ook hier kan het groepje leerlingen flyers voor maken voor de anderen groepen of een leuke aansluitende boekenactiviteit bij bedenken (bijvoorbeeld de kaft inpakken en steekwoorden op de verpakking schrijven) als het voorlezen in de klas gebeurt. 

Modeshow tijdens kerstdiner:

Laat een groepje leerlingen een modeshow tijdens het kersdiner organiseren. Dit vereist minder voorbereiding, maar het groepje leerlingen kan op de avond zelf helemaal uit hun dak gaan met presenteren en complimenten geven. 

Koekjes en thee/chocomel: 

Laat een groepje leerlingen bedenken wat er nodig is voor het bakken of versieren van koekjes. Voer op een ochtend het koekjesbakken of versieren uit en sluit de dag af met zelfgebakken koekjes en drinken zoals thee of chocomel (mijn voorkeur gaat uit naar thee i.v.m. suikergehalte en kosten). Dit is de traditie die verreweg het meeste tijd en geld kost, maar het kan ook een mooie manier zijn om ouders te betrekken door hen bijvoorbeeld te laten helpen bij het bakken. 

 

 

 

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb